top of page

Vragen, vragen en nog eens vragen...

U gaat uw woning verkopen en uiteraard wordt er aandacht besteed aan de foto's. Maar wat moet u allemaal doen om de reportage voor te bereiden? Hoe lang duurt een reportage? Gaan ze de kleerkasten opentrekken en binnenin foto's maken? Allemaal vragen waar u op deze pagina een antwoord op vindt.

En als u het antwoord toch niet zou zien, contacteer ons dan snel via het formulier hier en dan antwoorden we zo snel mogelijk! 

  • Werken jullie enkel voor vastgoedkantoren?
    Neen, wij doen ook veel fotoreportages voor interieurspecialisten, hotels, restaurants, keukenbouwers, projectontwikkelaars, winkels,... Heb je een opdracht voor ons, neem steeds vrijblijvend contact op via lina@frame24.be of 0468 21 52 68 voor een op maat gemaakte offerte.
  • Werken jullie ook in het weekend en op feestdagen?
    Helaas niet, onze fotografen hebben ook recht op rust en tijd met hun gezin, dus fotoreportages kunnen enkel uitgevoerd worden tijdens de kantooruren, met uitzondering van avondreportages.
  • Wat gebeurt er als op de dag van de fotoreportage het weer niet optimaal is?
    Frame 24 is gespecialiseerd in Belgisch vastgoed, dus ook in werken in Belgisch weer ;) Standaard wordt er in alle beelden een mooie blauwe lucht gephotoshopt, dus een beetje bewolking houdt ons niet tegen. Als het sneeuwt stellen we best de reportage uit, maar dat doen we dan steeds in onderling overleg. Als het regent is het aan de fotograaf zelf om te beslissen of hij de woning goed in beeld kan brengen of niet.
  • Wij zijn erg tevreden over Frame 24. Kunnen we ergens een review achterlaten?
    Graag 😁 Wij werken met Google reviews en u kan er altijd eentje achterlaten via deze link
  • Kan ik zelf kiezen welke fotograaf/fotografe de reportage doet?
    In principe zijn al onze fotografen even goed opgeleid en even goede specialisten in hun vak. Maar als u een bepaalde voorkeur heeft voor één van onze mensen, dan mag u dat aangeven tijdens de bestelling en dan zullen we daar zoveel mogelijk rekening mee houden in functie van de planning. U kan trouwens al onze medewerkers bekijken op https://www.frame24.be/overons
  • Werken jullie met professioneel materiaal?
    De fotografen van Frame 24 werken allemaal met professionele digitale fototoestellen van Nikon. De meesten beschikken over een Nikon D610 met een 16-35mm f4.0 lens. De foto's worden ook steeds vanop een statief getrokken om zo de optimale beelden te maken. Onze drones zijn van DJI (Mavic Air 2 en Air 2s, Mavic Mini) en al onze dronepiloten zijn opgeleid en hebben hun licentie gehaald.
  • Kan ik bij Frame 24 komen werken?
    Als we openstaande vacatures hebben vind je die meestal op onze Facebookpagina of op LinkedIn, maar je mag steeds vrijblijvend solliciteren via jan@frame24.be Wij werken wel enkel met mensen in full time vast dienstverband, geen zelfstandigen of mensen die niet voltijds voor ons willen werken.
  • Kunnen jullie een aantal vrije momenten doorgeven waarop we een afspraak kunnen maken?
    We begrijpen dat die vraag geregeld gesteld wordt, maar dat is iets wat we niet kunnen doen omwille van organisatorische redenen. Frame 24 kan steeds rechtstreeks contact opnemen met bewoners/huurders/eigenaars om een afspraak vast te leggen en dan laten we u weten wanneer we langsgaan.
  • De eigenaar heeft al foto's gemaakt, kunnen jullie nog iets extra doen?
    Wanneer de eigenaar zelf al foto's gemaakt heeft en u die wil gebruiken, kunnen wij nog een meerwaarde bieden dankzij onze drone die luchtbeelden kan maken. We kunnen eventueel ook een virtuele rondleiding in de woning maken met onze Matterport-camera's, we kunnen leegstaande woningen aankleden met onze virtuele staging of een volledige vastgoedfilm maken om de woning extra te promoten op websites en social media.
  • Hoe zit het met discretie en privacy van de eigenaars?
    Frame 24 is een professioneel en dienstverlenend bedrijf: hebt u een woning die discreet in beeld moet gebracht worden dan houden we daar rekening mee. Een veel voorkomend probleem is dat de buren nog niet weten dat een woning verkocht zal worden, als we dan foto's van de voorgevel maken en de buren komen vragen wat we doen, dan zal onze fotograaf zeggen dat hij in opdracht van de architect werkt, of voor de aannemer die de woning gebouwd heeft, of dat het voor een algemene reportage in de buurt is. Verkoopt u een woning van een bekende persoon of van iemand die graag discretie wenst, dan respecteren we dat 100% en zal er geen enkele melding gemaakt worden, noch privé door de fotograaf, noch op sociale media. Zo willen we u heel graag een lijst bezorgen van alle BV's wiens huis we al in beeld hebben gebracht, gaande van politici, acteurs, zangeressen, modellen en topsporters. Maar helaas kan dat niet 😉 De privacy van de bewoners wordt ook gerespecteerd tijdens en na de reportage: onze fotografen gaan geen kasten opentrekken of selfies maken met bewoners.
  • Kan het pand gefotografeerd worden zonder dat de eigenaars aanwezig zijn?
    Dat kan zeker! Ofwel komen we de sleutel ophalen op kantoor, spreken we af met de makelaar ter plaatse om de deur open te doen ofwel laten de bewoners ons binnen en trekken we de deur achter ons dicht na afloop van de reportage. Eventueel kunnen we sleutels bij eigenaars oppikken en na de reportage bij de makelaar afgeven.
  • We hebben bewoners die geen Nederlands spreken, is dat een probleem?
    Meestal niet, onze fotografen spreken allemaal wel een mondje Frans en Engels. Sommigen onder ons spreken wat Spaans, Duits of Italiaans, Lina van de planningsdienst spreekt zelfs vlot Portugees. We trekken dus onze plan wel 😁
  • Hoe lang op voorhand moet er een afspraak gemaakt worden?
    Dat hangt ervan af: als het snel moet gaan kunnen wij binnen de 48 uur ter plaatse zijn. Soms zelfs binnen de 24 uur en voor goede klanten komen wij zelfs dezelfde dag nog ter plaatse (als het past in onze agenda). Frame 24 beschikt over 7 full time vastgoedfotografen en een eigen planningdienst, dus we kunnen steeds snel inspelen op uw aanvraag. Wil je nu al een afspraak maken voor binnen enkele maanden, dan kan dat uiteraard ook. Neem contact op via lina@frame24.be, 0468 21 52 68 of het bestelformulier op onze website
  • Hoe kan ik een afspraak maken?
    Je kan een afspraak maken door het bestelformulier op de website in te vullen en dan nemen wij direct contact op. Je kan ook mailen naar lina@frame24.be of bellen naar 0468 21 52 68. Wil je buiten de kantooruren bellen om een afspraak te maken, bijvoorbeeld als je 's avonds bij een klant op inkoopgesprek bent, dan kan je ook altijd naar Jan bellen op 0497 59 43 99 (tussen 8u 's ochtends en 22u 's avonds) Verder kan je ook altijd een whatsapp sturen op een van beide gsm nummers, een sms of via Facebook Messenger contact opnemen.
  • Wanneer zijn jullie bereikbaar om een afspraak te maken?
    Via de website kan je online 24/7 een afspraak inboeken. Doe je het liever telefonisch dan kan dat tussen 8u en 22u op 0497 59 43 99 (Jan) of tijdens de kantooruren op 0468 21 52 68 (Lina). Mails, whatsappjes en sms'en kan je uiteraard ook 24/7 sturen en dan antwoorden we zo snel mogelijk.
  • We verkopen een opbrengsteigendom met verschillende huurders, hoe maken we dan de afspraken?
    Frame 24 wil altijd een dienstverlener zijn, dus als je ons de contactgegevens van de bewoners/huurders bezorgt, dan bellen wij rechtstreeks naar hen en boeken we de afspraak in. Daarna laten we je weten wanneer we langsgaan om de foto's te trekken.
  • Het pand staat leeg en wij hebben een sleutel op kantoor, hoe maken we dan best de afspraak?
    Laat ons weten wat het adres van het pand is en wanneer de sleutel beschikbaar zal zijn. Wij komen hem kosteloos ophalen op kantoor, voeren de fotoreportage uit en brengen de sleutel weer binnen. Zo bespaart u tijd en moeite!
  • We moeten de afspraak uitstellen of annuleren, zijn hier kosten aan verbonden?
    Frame 24 denkt mee met de makelaars, we weten dat er soms onvoorziene omstandigheden zijn waardoor afspraken moeten verplaatst of geannuleerd worden. Wij rekenen hiervoor geen kosten aan, maar we vragen wel om dit zoveel mogelijk te vermijden en zo snel mogelijk te melden. We behouden ons wel het recht om na 2 annulaties een bepaalde garantie te vragen om een derde afspraak te maken. Dit kan bijvoorbeeld inhouden dat we melden dat na twee late annulaties op hetzelfde pand, we bij een derde annulatie toch de kosten van de reportage doorrekenen. Dit gebeurt wel steeds in onderling overleg.
  • Wat moeten we doen ter voorbereiding van de fotoreportage?
    Op onze website staat er een pagina met Tips, als je die allemaal uitvoert ben je er zeker van dat de woning perfect in orde is. Je kan de lijst lezen of downloaden en doorgeven aan de huiseigenaars/bewoners. Zorg er vooral voor dat heel de woning goed opgeruimd is. Hoe minder rommel er in beeld komt hoe beter. Uiteindelijk is het de bedoeling om de woning te verkopen, niet de persoonlijke spullen van de eigenaars. Heb je vragen of twijfel je over bepaalde ruimtes en hun inrichting? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op en we begeleiden je mee in de voorbereiding.
  • De eigenaars hebben geen tijd om op te ruimen voor de reportage, kunnen de fotografen dat doen?
    Helaas hebben onze fotografen maar een beperkte tijd ter plaatse (afhankelijk van het gekozen pakket). Als zij eerst moeten opruimen hebben ze geen tijd meer om foto's te maken die het pand optimaal in beeld brengen, dus het is de bedoeling dat de woning fotoklaar is op het moment dat de fotograaf aankomt. Een klein item even uit beeld nemen voor de foto is uiteraard geen probleem (bijvoorbeeld een kussen uit een zetel halen) maar het is niet de bedoeling dat de fotograaf de woning opruimt, dat is de verantwoordelijkheid van de eigenaar.
  • Moeten we elke kamer in huis klaarmaken voor de fotoreportage?
    Neen, meestal maken we geen foto's van garages, bergruimtes, gastentoiletjes en dergelijke meer. Als de ruimte een echte meerwaarde betekent voor de woning (bijvoorbeeld een aparte bergruimte in een klein appartement) dan nemen we er wel een foto van omdat dat kan bijdragen tot een vlotte verkoop. In appartementen zullen we meestal wel een beeld nemen van de garagebox of autostaanplaats en die markeren met een kleur. Enkel als ze helemaal leeg of opgeruimd is nemen we ook een beeld van de binnenkant van de garagebox, maar dat is zeker geen vereiste. De tuin komt uiteraard wel in beeld, net als de buitenzijde van de woning. Zorg er dus steeds voor dat buiten alles mooi opgeruimd is, dat presenteert trouwens ook veel beter tijdens de bezichtigingen.
  • We verkopen een leegstaand huis, kunnen jullie meubels meebrengen?
    Helaas hebben we geen meubels ter beschikking, hiervoor kan u terecht bij een aantal van onze partners die gespecialiseerd zijn in vastgoedstyling. Neem even contact op via jan@frame24.be of 0497 59 43 99 om deze gegevens te krijgen. Wat wij wel kunnen doen is een woning virtueel inrichten met behulp van de computer. Hierdoor kan je als makelaar de potentiële kopers een goed beeld geven van wat ze met de ruimtes kunnen doen. De foto hieronder is een voorbeeld van virtuele staging waarbij een compleet lege woning is ingericht met meubels en accessoires.
  • Wanneer laat ik best de tuinman en/of poetsvrouw komen?
    Ideaal is om een dag voor de reportage alles te poetsen en klaar te zetten, zowel binnen als de tuin. Het is voor onze fotografen niet ideaal als op de dag van de reportage de tuinman of poetsvrouw nog aan het werk is. Wij moeten dikwijls in heel de woning rondlopen om de beelden in functie van het zonlicht te maken en dat lukt niet als we maar een bepaald deel van de woning kunnen betreden of als de tuinman voortdurend in beeld loopt als we foto's van binnen naar buiten maken.
  • Welke spullen moeten we zeker weghalen voor de fotoreportage?
    Eigenlijk is dit een heel persoonlijke vraag, want sommige mensen vinden bepaalde zaken verschrikkelijk en storen andere mensen zich daar niet aan. Als algemene regel raden we aan om volgende zaken op te bergen, met als doel zoveel mogelijk potentiële kopers naar uw woning te lokken: - spullen van huisdieren (behalve onverplaatsbare zaken zoals een aquarium) - wapens - asbakken en rookgerief - posters/sjaals/... van Belgische voetbalclubs - intieme kleding - zaken die gelinkt (kunnen) worden aan extreme zaken zoals religieuze of politieke elementen
  • Mag ik tijdens de reportage in huis blijven?
    Natuurlijk! Onze fotografen werken ruimte per ruimte af, dus het beste is dat u op 1 plaats blijft zitten, bijvoorbeeld in een slaapkamer of kantoor. Bij mooi weer is het niet aangeraden om buiten op het terras te gaan zitten omdat dan de kans bestaat dat u in beeld komt. Maar u moet niet uit huis gaan tijdens de reportage.
  • Hoelang duurt een fotoreportage?
    Dat hangt uiteraard af van de grootte van de woning. Een kleine studio is sneller in beeld gebracht dan een luxevilla. Gemiddeld mag u rekenen op 1 tot 1,5 uur. Kleinere studio's kunnen soms op 30 minuten al gefotografeerd worden.
  • Moet ik mijn huisdieren wegdoen tijdens de fotoreportage?
    Onze fotografen zijn allemaal dierenvrienden en de meesten zijn zelfs gek op lieve honden, maar hun aanwezigheid kan soms storend zijn en vertragend werken. Het is aan de eigenaar om te bepalen of hun huisdier in de weg gaat lopen van de fotograaf of niet. We weten uit ervaring dat heel het verkoop- en verhuisproces stresserend kan zijn voor huisdieren, dus een rustige kennismaking met de fotograaf moet zeker kunnen, maar het is niet de bedoeling dat wij dogsitter spelen terwijl we foto's maken. We raden wel aan om alle eetbakken, benches, speelgoed en dergelijke meer van de huisdieren op te ruimen voor de reportage.
  • Wat gebeurt er met dure voorwerpen in huis?
    Als u dure voorwerpen zoals kunst in de woning heeft, probeer die dan te verwijderen voor de aankomst van de fotograaf. Als dat niet kan, meld dit dan zeker aan de fotograaf voor hij/zij aan zijn reportage begint en dan kunnen we in Photoshop de voorwerpen onherkenbaar maken.
  • We willen graag alles op 1 dag in orde brengen: foto's, EPC, elektrische keuring, schilder en klusjes. Kan dit?
    Onze fotografen kunnen zeker ter plaatse samenwerken met de mensen van het EPC en de elektrische keuring. Die werken ook meestal kamer per kamer af dus dat is maar een kwestie van goede communicatie onderling. Schilderwerken, herstellingen, tuinwerken, poetswerken en dergelijke moeten klaar zijn op het moment dat onze fotograaf aan de reportage begint zodat hij alles optimaal in beeld kan brengen.
  • Steken we best kaarsen aan voor de gezelligheid?
    Dat hangt ervan af: als we op een heel zonnige dag foto's komen maken, dan ga je niet veel zien van die kaarsen. Is het echter een bewolkte dag of een eerder donkere woning, dan kunnen kaarsen het extra gezellig maken.
  • Wie bepaalt er welke foto's gemaakt worden en vanop welke plaatsen?
    Al onze fotografen zijn professionals en uitzonderlijk goed in hun vak. De meesten hebben ook al vele jaren ervaring als vastgoedfotograaf, dus zij zijn het best geplaatst om te bepalen waar en hoe de foto's gemaakt worden. U mag als makelaar of eigenaar uiteraard suggesties geven of speciale aanvragen doen, maar u mag erop vertrouwen dat onze fotografen het beste en meest neutrale oog hebben om uw vastgoed optimaal in beeld te brengen.
  • Ik wil dat er bepaalde ruimtes niet in beeld gebracht worden, kan dat?
    Als u bepaalde ruimtes of kamers niet in beeld wil hebben, om welke reden dan ook, dan respecteren we dat voor 100%. Weet wel dat als u bijvoorbeeld vraagt om de woonkamer niet te fotograferen, dat de verkoopkansen van de woning aanzienlijk vermindert. Een berging of een rommelhokje in de tuin dat niet in beeld komt gaat uiteraard geen invloed hebben. In geval van twijfel, overleg eerst even met de fotograaf en hij/zij zal u mee begeleiden of adviseren.
  • Hoe lang moet ik wachten tot de foto's klaar zijn?
    In principe leveren we de afgewerkte foto's de volgende werkdag aan. Dus de beelden van maandag zitten op dinsdag in je mailbox via WeTransfer. De foto's die we vrijdag trekken krijg je maandag aangeleverd.
  • Kan ik als eigenaar kiezen welke foto's online komen?
    Onze ervaring leert dat wij als fotografen (en de makelaar als professional) het best geplaatst zijn om te bepalen welke beelden het meeste effect zullen opleveren op immo-websites en dergelijke. Daarom is het in principe niet de bedoeling dat u als eigenaar mee kiest welke beelden er online komen, maar u mag tijdens de fotoreportage altijd wel aangeven wat u mooie beelden vindt en dan houden we daar zeker rekening mee! Wil u toch graag enige inbreng hebben in de selectie van de beelden, bespreek dat dan zeker met uw vastgoedmakelaar.
  • Krijg ik als eigenaar de foto's achteraf en wat mag ik daar dan mee doen?
    Wij sturen de verwerkte beelden altijd naar de opdrachtgevende vastgoedmakelaar (hij betaalt tenslotte onze factuur). Als u na de verkoop graag de beelden ontvangt als herinnering, dan kan u dat altijd vragen bij uw makelaar. Het is echter niet toegestaan om de beelden die wij maakten achteraf te gebruiken voor commerciële doeleinden (bijvoorbeeld om uw woning te verhuren of de foto's hergebruiken bij een andere vastgoedmakelaar) Wil u dit toch doen, neem dan eerst contact met ons op om de voorwaarden te bespreken.
  • Ik wil als eigenaar graag een aandenken aan de fotoreportage, kan dat?
    Dat kan zeker! U kan zelf de foto's opvragen bij uw vastgoedmakelaar, zolang u ze niet gebruikt voor commerciële doeleinden is dat geen enkel probleem. Wil u graag de foto's in een mooi foto-album zien, dan kunnen wij daar ook voor zorgen. Neem even contact met ons op en dan tonen wij u graag enkele voorbeelden.
bottom of page